REGULAMIN ZARZĄDU NAUCZYCIELSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ
SOPOT DOLNY W SOPOCIE
Tekst jednolity
§ 1
Zarząd działa na podstawie przepisów:
- Ustawy „Prawo Spółdzielcze” z dnia 16 września 1982 r. (Dz. U. 1982 Nr 30 poz. 210 ze zm.)
- Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000r. (Dz. U. 2001 Nr 4 poz. 27 ze zm.),
- Statutu Spółdzielni
- oraz niniejszego Regulaminu
§ 2
Zarząd składa się z 2 osób – Prezesa i jego Zastępcy wybieranych przez Radę Nadzorczą zgodnie z postanowieniami Statutu.
§ 3
- Zarząd reprezentuje Spółdzielnię na zewnątrz i kieruje jej działalnością w granicach ustalonych Ustawami i Statutem
- Zarząd inicjuje, organizuje i prowadzi działalność zapewniając realizację celów i zadań statutowych na podstawie planów finansowo-gospodarczych oraz wytycznych Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia.
§ 4
Do zakresu działania Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych w Ustawach lub Statucie do właściwości innych organów Spółdzielni, a w szczególności:
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania lub odmowy przyjęcia członków Spółdzielni, ustanawiania praw do lokali, zawierania umów najmu lokali mieszkalnych, użytkowych, pomieszczeń gospodarczych, garaży itp.,
- zawieranie umów o budowę lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu, sporządzanie projektów planów gospodarczych i przedkładanie ich do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej,
- prowadzenie gospodarki Spółdzielni w ramach uchwalonych planów i wykonywanie związanych z tym czynności organizacyjnych, prawnych i finansowych,
- zabezpieczenie majątku Spółdzielni,
- sporządzanie rocznych sprawozdań, sprawozdań remontowych i sprawozdań finansowych i przedkładanie ich do zbadania Radzie Nadzorczej oraz do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu oraz informowanie Rady Nadzorczej o ich realizacji,
- przedkładanie Radzie Nadzorczej w okresach półrocznych analizy z wykonania kosztów i przychodów w odniesieniu do planu finansowego i planu remontów,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
- zaciąganie kredytów bankowych i innych zobowiązań przy czym zaciągnięcie kredytów bankowych wymaga w każdym przypadku uprzedniej zgody Rady Nadzorczej, a w przypadku kredytu zabezpieczonego hipoteką, ustanowioną na nieruchomości budynkowej dodatkowo za pisemną zgodą większości właścicieli mieszkań będących i niebędących członkami Spółdzielni,
- udzielanie pełnomocnictw,
- współdziałanie z organami władzy i administracji oraz organizacjami spółdzielczymi, gospodarczymi i społecznymi,
- ustalanie wysokości opłat za lokale użytkowe oraz za lokale mieszkalne w części dotyczącej opłat za energię cieplną, zimną wodę i odprowadzenie ścieków, energię elektryczną oraz z tytułu podatków lokalnych,
- zasięganie opinii Rady Nadzorczej w sprawie zatrudnienia radcy prawnego,
- konsultowanie z Radą Nadzorczą projektu Regulaminu Wynagrodzeń, a także projektu jego zmian,
- podejmowanie uchwał w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali w poszczególnych nieruchomościach oraz uchwał określających składniki mienia Spółdzielni.
Decyzje, o jakich mowa powyżej uznawane się jako kolegialne, i wymagają zgody obydwu członków Zarządu.
§ 5
- Zarząd pracuje kolegialnie na odbywanych okresowo posiedzeniach.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes Zarządu:
– z własnej inicjatywy – w miarę potrzeby – lecz co najmniej 1 raz w miesiącu,
– na wniosek swojego zastępcy – w innym terminie.
- Prezes Zarządu ustala termin i porządek obrad posiedzenia. Porządek obrad powinien przewidywać rozpatrywanie spraw wynikających z planu pracy Zarządu oraz z bieżącej działalności Spółdzielni.
- Każdy z członków Zarządu może wnieść do porządku obrad dodatkowy temat, jeżeli wymagana jest kolegialna decyzja.
- Za prawidłowe przygotowanie materiałów, które są przedmiotem obrad odpowiada właściwy członek Zarządu, zgodnie z podziałem czynności.
- O terminie posiedzenia Zarządu i porządku obrad zainteresowani powinni być zawiadomieni co najmniej na dwa dni przed posiedzeniem w formie telefonicznej, mailowej lub pisemnej.
- Posiedzenie Zarządu może być odbywane przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§ 6
- Decyzje Zarządu zapadają w formie uchwał w głosowaniu jawnym. Na żądanie każdego z obecnych na posiedzeniu członków Zarządu uchwały – decyzje podejmowane są w głosowaniu tajnym. Uchwały Zarządu podejmowane są jednomyślnie. Uchwała Zarządu może być podjęta na posiedzeniu Zarządu lub w głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość. W przypadku Zarządu wieloosobowego uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na posiedzeniu, częściowo na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość.
- Członkowie Zarządu nie mogą brać udziału w głosowaniu w sprawach wyłącznie ich dotyczących.
- Na posiedzenia Zarządu mogą być zapraszani do uczestniczenia z głosem doradczym przedstawiciele RN, specjaliści posiadający uprawnienia, względnie wysokie kwalifikacje w dziedzinach będących przedmiotem procedowania Zarządu.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego uchwała może być podjęta, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu albo głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Prezes Zarządu oraz członek Zarządu są odpowiedzialni za wprowadzenie w życie uchwał Zarządu przez podległe im bezpośrednio komórki organizacyjne.
§ 7
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
- Protokoły powinny zawierać:
- datę i miejsce odbycia posiedzenia,
- wskazanie członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu,
- nazwiska wszystkich osób obecnych na posiedzeniu,
- porządek obrad oraz treść zdań odrębnych lub zgłoszonych zastrzeżeń do uchwał lub innych postanowień, wnoszonych przez poszczególnych członków Zarządu,
- treść podjętych uchwał, wniosków i postanowień,
- podpisy protokolanta i wszystkich obecnych na posiedzeniu Zarządu.
Materiały źródłowe będące przedmiotem obrad, jak również plany, sprawozdania, wnioski i informacje powinny stanowić załączniki do protokołu.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu sporządza upoważniony pracownik.
§ 8
Członkowie Zarządu wykonują swoje funkcje w ramach podziału określonego Regulaminem Zarządu uchwalonym przez Radę Nadzorczą i w zakresie wynikającym z umów o pracę.
§ 9
Funkcję prezesa Zarządu w czasie jego nieobecności pełni Z-ca Prezesa. W przypadku nieobecności obydwu członków Zarządu funkcję Prezesa pełni ustanowiony w tym celu pełnomocnik posiadający ściśle określony zakres uprawnień.
§ 10
Członkowie Zarządu w wykonywaniu czynności w zakresie nie zastrzeżonym do kolegialnych decyzji wydają zarządzenia lub polecenia niezbędne dla prawidłowej realizacji powierzonych zadań, przedkładają na posiedzeniach Zarządu wnioski.
§ 11
Zarząd zobowiązany jest do:
- uczestniczenia na zaproszenie Rady Nadzorczej w jej posiedzeniach oraz do udzielania niezbędnych wyjaśnień i przedstawienia żądanych dokumentów;
- dokonywania okresowych analiz wyników działalności Spółdzielni oraz przedstawienia Radzie Nadzorczej odpowiednich sprawozdań i wniosków w tym zakresie.
§ 12
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Spółdzielni składają obydwaj członkowie Zarządu, lub jeden członek Zarządu i osoba do tego upoważniona przez Zarząd /pełnomocnik/ przez zamieszczenie swoich podpisów pod nazwą Spółdzielni.
- W sprawach dotyczących działalności gospodarczo-finansowej Spółdzielni, wszystkie rachunki i faktury akceptują obydwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik.
- W sprawach dotyczących dyspozycji środkami pieniężnymi i środkami trwałymi, oświadczenie woli powinno być składane z zachowaniem przepisów określających uprawnienia i obowiązki głównych księgowych.
§ 13
Zarząd może ustanowić jednego lub więcej pełnomocników, do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych określając zakres uprawnień ustanowionych pełnomocników.
§ 14
-
- Przekazanie przez ustępujący Zarząd lub członka Zarządu czynności nowemu Zarządowi lub członkom Zarządu następuje protokołem zdawczo-odbiorczym, przy udziale przedstawiciela Rady Nadzorczej.
- Protokół zdawczo-odbiorczy powinien zawierać wykaz przekazywanych do załatwienia spraw, akt dokumentów, jak również dane odzwierciedlające aktualny stan przekazywanych agend Spółdzielni. Protokół zdawczo-odbiorczy podpisywany jest przez osoby uczestniczące w czynnościach przekazania – przejęcia. Przekazujący, przejmujący, przedstawiciel Rady Nadzorczej otrzymują po jednym egzemplarzu protokółu, jeden pozostaje w aktach Spółdzielni.
§ 15
Traci moc Regulamin Zarządu zatwierdzony uchwałą Nr 5/2001 Rady Nadzorczej z dnia 01.10.2001 r.
Niniejszy Regulamin został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą w dniu 21.09.2020 roku uchwałą Nr 21/2020. z mocą obowiązującą od dnia 01.10.2020 r..