Drastyczna podwyżka Urzędu Miasta Sopot

SZANOWNI PAŃSTWO,
Urząd Miasta Sopotu od 1 stycznia 2018r. podwyższa aż o 300% opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych zabudowanych pawilonami handlowymi przy Al. Niepodległości 702, 712 oraz budynkiem użyteczności publicznej będącym siedzibą ZUS przy Al. Niepodległości 796. Ostatnia podwyżka miała miejsce w 2009r., a wzrost opłat był rzędu od 1100% do nawet 3000% i dotyczyła wszystkich nieruchomości gruntowych będących w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni, bez względu na cel ich zagospodarowania.
Tylko dzięki zdecydowanej postawie Zarządu  i Rady Nadzorczej oraz presji opinii społecznej, wsparciu mediów oraz po długotrwałym procesie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Gdańsku, Urząd był skłonny do znacznych ustępstw.
Dotychczasowa opłata roczna w wysokości 26.187,56 zł wzrośnie od stycznia 2018r. do kwoty 77.259,80 zł. W przeliczeniu na jednostkę powierzchni lokalu użytkowego stawka jednostkowa wzrośnie analogicznie z 1,58 zł/m² na 4,72 zł/m². W wyniku tej niefortunnej, a nawet szkodliwej decyzji jest zagrożony nie tylko byt najemców lokali użytkowych, ale w ostatecznym bilansie największym poszkodowanym pozostanie Spółdzielnia, a w zasadzie jej członkowie. Poza drapieżnym fiskalizmem, trudno w decyzji włodarzy miasta dopatrzeć się partnerstwa oraz racjonalnej i wyważonej polityki.
Należy pamiętać, że pożytki z najmu lokali użytkowych przeznaczone są w pierwszej kolejności na remonty i modernizację budynków oraz na eksploatację lokali mieszkalnych.
W celu osiągnięcia korzyści finansowych od Spółdzielni, Urząd uznał w wydanej decyzji bezpodstawnie, że nastąpiła trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej, która jakoby niezgodnie z celem została trwale zabudowana pawilonem handlowym. Przeczą temu będące w naszym posiadaniu dokumenty.
W decyzji z dnia 1.06.1968r., którą otrzymała wówczas Nauczycielska Spółdzielnia Mieszkaniowa (poprzedniczka prawna NSM Sopot Dolny) jest zawarty istotny zapis, w którym wskazano: „wieczysty użytkownik zobowiązany jest na omawianym terenie pobudować do końca roku 1971 dwa budynki mieszkalne 11 kondygnacyjne, wolnostojące, kotłownię oraz pawilon usługowo-handlowy. Identyczny zapis znajduje się także w umowie z 4.07.1968r. dotyczącej przekazania użytkowania wieczystego gruntu Spółdzielni.
Zastanawiający jest fakt, że Urząd w swojej decyzji nie wskazał w uzasadnieniu żadnego dowodu, aby określony w  decyzji i umowie notarialnej cel oddania prawa użytkowania wieczystego na rzecz Spółdzielni pod budowę pawilonu został zmieniony.
Nie możemy przyjmować bezkrytycznie decyzji, które wprowadzają w działalność Spółdzielni chaos i zagrożenie dla stabilności jej finansów, a te są w znacznej mierze zależne od  stabilności działalności gospodarczej najemców lokali użytkowych.
Kierując się nadrzędnym interesem Spółdzielni i bytu jej członków, Zarząd Spółdzielni odwoła się w ustawowym terminie od wydanych decyzji  do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku. Zainteresuje też powyższą sprawą lokalne media.

Z wyrazami szacunku
Prezes Zarządu
Stanisław Łupiński